Οι διευκρινίσεις που έσπευσαν να κάνουν γνωστοί καλλιτέχνες όπως η Άννα Βίσση, ο Σάκης Ρουβάς, και ο Γιώργος Μαζωνάκης αποκαλύπτουν ένα μέρος μόνο του προβλήματος.
Οι περισσότεροι καλλιτέχνες, απολύτως νομότυπα, καλύπτουν τις οικονομικές δραστηριότητες τους πίσω από εταιρείες που έχουν συστήσει, οι οποίες εισπράττουν τις αμοιβές τους από τα κέντρα και τα δισκογραφικά δικαιώματα.
Στη συνέχεια, τα έσοδα αυτά συμψηφίζονται με κάθε λογής έξοδα και τελικά καταλήγουν να φορολογούνται έως και 25%. Ενώ αν τα δήλωναν στις προσωπικές φορολογικές δηλώσεις, όπως οι υπόλοιποι φορολογούμενοι, τότε ο φόρος θα έφτανε το 40%.
Το Colpo Grosso της showbiz...
Επιπλέον, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας "Τα Νέα", το μαύρο χρήμα καλά κρατεί στην ελληνική νύχτα, καθώς οι τραγουδιστές και ιδιαίτερα τα μεγάλα ονόματα έχουν μια σειρά από έσοδα τα οποία δεν δηλώνονται συνήθως πουθενά.
Πρόκειται για μερίδια από τα λουλούδια, τις σαμπάνιες, την γκαρνταρόμπα αλλά και διαφημιστικά και χοροεσπερίδες.
Ειδικότερα, τα πρώτα ονόματα της νύχτας παίρνουν ποσοστά επί των πωλήσεων των λουλουδιών που πωλούνται συνήθως προς 15 ευρώ το πιατάκι από φελιζόλ.
Όσο πιο "ζημιάρης" είναι ο καλλιτέχνης, τόσο περισσότερα τα κέρδη του. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι ένας καλός πελάτης μπορεί να πληρώσει από 1500 έως 3000 ευρώ για λουλούδια για τα οποία φυσικά ποτέ δεν κόβεται απόδειξη.
Μάλιστα -αναφέρουν "Τα Νέα" - οι μεγάλες φωνές έχουν προσωπικούς μετρ που παρακολουθούν πόσα λουλούδια πέφτουν στην πίστα ώστε να μην υπάρξει μετά πρόβλημα με τον ιδιοκτήτη του κέντρου.
Αντίστοιχα ποσοστά παίρνουν τα πρώτα ονόματα και από την γκαρνταρόμπα, όπου οι πελάτες δίνουν 5 ή και 10 ευρώ. Αν σκεφτεί κανείς ότι ένα μεγάλο κέντρο χωράει από 1000 έως και 5000 άτομα, τα ποσά είναι τεράστια. Και εδώ η απόδειξη είναι είδος προς εξαφάνιση, καθώς δίδεται μόνο σε όσους πελάτες την ζητήσουν.
Ακόμα, τα μεγάλα μαγαζιά της νύχτας προχωρούν συχνά σε συμφωνίες με εταιρείες για να εμφανίζουν τις διαφημίσεις τους πάνω στα τραπέζια του κέντρου.
Τέλος, άλλες πηγές αδήλωτων εσόδων είναι οι αρπαχτές - ειδικά σε κέντρα της περιφέρειες που πληρώνουν στο χέρι - αλλά και οι χοροεσπερίδες.
Ειδικά για τις τελευταίες, ο καλλιτέχνης που έφερνε στο μαγαζί έναν σύλλογο πληρωνόταν με ποσοστό κατά κεφαλήν.
Εξτρα πηγή αδήλωτου εισοδήματος φυσικά είναι η εμφάνιση του καλλιτέχνη (συνήθως μικρότερου βεληνεκούς) σε διάφορες εκδηλώσεις σε μπαρ και εστιατόρια όπου είτε κάνουν τους DJ είτε τα μέλη κριτικών επιτροπών σε διαγωνισμούς είτε απλώς... παραβρίσκονται.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα, το μέγεθος του μαύρου χρήματος που διακινούνταν ειδικά στις καλές μέρες στα νυχτερινά κέντρα ήταν τέτοιο που το νυχτοκάματο του καλλιτέχνη έβγαινε με μορφή τούβλων από 500ευρα...
Οι αμοιβές στα κέντρα ή από τη δισκογραφία και από τα πνευματικά δικαιώματα έχουν το προνόμιο να φορολογούνται έως και 25%.
Παράνομες εταιρίες πίσω από τα κέρδη
Με τη σύσταση της εταιρείας, λοιπόν, που προαναφέρθηκε, οι περισσότεροι αποκτούν περιουσιακά στοιχεία (αυτοκίνητα, ακίνητα, σκάφη αναψυχής) στο όνομα της επιχείρησης και οποιαδήποτε δαπάνη αφορά αυτά τα περιουσιακά στοιχεία, μειώνει τα καθαρά κέρδη της εταιρείας.
Για παράδειγμα, αν ένας μισθωτός έχει εισοδήματα 100.000 ευρώ και φορολογηθεί με βάση τη φορολογική κλίμακα θα επιβαρυνθεί με φόρο 31.400 ευρώ, ενώ αν Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης έχει καθαρά κέρδη 100.000 ευρώ, θα πληρώσει φόρο 20% στο όνομα της εταιρείας, δηλαδή 20.000 ευρώ και στο υπόλοιπο ποσό των 80.000 ευρώ, όποτε αυτό διανεμηθεί στους εταίρους (δεν υπάρχει χρονικός περιορισμός) θα παρακρατηθεί επιπλέον φόρος άλλο ένα 25%, δηλαδή άλλα 20.000 ευρώ.
Ομως, στην περίπτωση του επαγγελματία που έχει όλα τα περιουσιακά στοιχεία στο όνομα της εταιρείας, οι δαπάνες που αφορούν τα αυτοκίνητα, τα ακίνητα κλπ., αφαιρούνται από τα ακαθάριστα κέρδη της εταιρείας. Αρα τα παραπάνω καθαρά κέρδη μπορούν να εμφανιστούν αρκετά μειωμένα και ο τελικός φόρος να είναι χαμηλότερος. Επίσης δεν υπάρχει έλεγχος πόθεν έσχες.