Οι 35 λόγοι για τους οποίους η Τρόικα θα πει όχι στην επόμενη δόση


Τουλάχιστον 35 στόχοι που συνδέονται με διαρθρωτικές αλλαγές και προβλέπονται στο Μνημόνιο αλλά δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμη, χωρίζουν την Ελλάδα από το πράσινο φως της Τρόικα για την πορεία της χώρας μας και την εκταμίευση της επόμενης δόσης των 31 δισ. ευρώ.

Με ορατό τον κίνδυνο να βγουν μερικές δεκάδες κίτρινες κάρτες, αλλά και κάποια κόκκινη -ορισμένες από τις εκκρεμότητες θεωρούνται απαραίτητα προαπαιτούμενα για μια θετική έκθεση- το Μέγαρο Μαξίμου, όπως αποκαλύπτει σήμερα το capital.gr έχει δώσει σαφή εντολή προς όλους να κλείσουν όσο το δυνατόν περισσότερα μέτωπα έως τις 28 Σεπτεμβρίου.

Φυσικά κανείς δεν πιστεύει ότι μέσα σε δύο εβδομάδες είναι δυνατόν να κλείσουν εκκρεμότητες 8 ή και 9 μηνών. Πολλά δε στελέχη της κυβέρνησης εκφράζουν αμφιβολίες για το κατά πόσον είναι δυνατόν να προχωρήσουν διαρθρωτικές αλλαγές που αντιμετωπίζουν συμπαγή αντίδραση από συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες ή και ομάδες συμφερόντων. Αντίδραση που είναι παγιωμένη εδώ και δεκαετίες στη χώρα μας, δημιουργώντας προβλήματα και στρεβλώσεις στην οικονομία της χώρας.

Χαρακτηριστικά αναφέρονται σε ρυθμίσεις για τα αποκαλούμενα κλειστά επαγγέλματα που όπως σημειώνουν είναι δυσκολότερο να επιβληθούν από το να ληφθούν τα επαχθή μέτρα των περικοπών σε μισθούς και συντάξεις.
Ο χρόνος πάντως κυλά αντίστροφα με την Τρόικα να παρακολουθεί το σύνολο των εκκρεμοτήτων που υπάρχουν παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει υπογράψει και ψηφίσει το Μνημόνιο.

Η πλήρης λίστα των ζητημάτων που θεωρητικά πρέπει να λυθούν έως τις 28 Σεπτεμβρίου είναι η εξής:

Οι 24 εκκρεμότητες από το... παρελθόν
  1. Οι τελικές αποφάσεις για τα ειδικά μισθολόγια.
  2. Η εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο, θέρμανσης και κίνησης.
  3. Οι νέες αντικειμενικές αξίες.
  4. Οι ρυθμίσεις για την αποχώρηση 150.000 εργαζόμενων στο δημόσιο έως το 2015.
  5. Η υλοποίηση της δέσμευσης για τοποθέτηση «μόνιμου» γενικού γραμματέα εσόδων στο υπουργείο Οικονομικών. Σύμφωνα με το Μνημόνιο πρέπει να είναι «άτομο με άψογη επαγγελματική πορεία επιτευγμάτων φορολογικής συμμόρφωσης και σημαντική εμπειρία σε φορολογικά θέματα».
  6. Η επιτάχυνση στην εκδίκαση των φορολογικών υποθέσεων με βασική προτεραιότητα για τις υποθέσεις που ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο ευρώ.
  7. Νομοσχέδιο κατά της φοροδιαφυγής -Νέο φορολογικό νομοσχέδιο
  8. Οι όροι ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Εκκρεμεί από τον περασμένο Μάρτιο.
  9. Προκηρύξεις των αποκρατικοποιήσεων. Δεν προβλεπόταν η είσπραξη εσόδων αλλά η μαζική προκήρυξη ιδιωτικοποιήσεων και πάνω από 70 νομικές παρεμβάσεις.
  10. Κυρώσεις σε φορείς που δεν υποβάλλουν στοιχεία για τις κρατικές δαπάνες, με πειθαρχική διαδικασία για τους οικονομικούς επιθεωρητές.
  11. Σχέδιο για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών.
  12. Αύξηση του ποσοστού απορρόφησης του ΕΣΠΑ.
  13. Αποφάσεις για την αύξηση τιμολογίων σε ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κ.λπ.
  14. Είσπραξη 1 δισ. ευρώ, ληξιπρόθεσμων βεβαιωμένων οφειλών. Επρεπε να έχει γίνει έως το τέλος Ιουνίου,όπως επίσης οι έλεγχοι στους 300 μεγάλους φορολογούμενους και οι 5.000 έλεγχοι για μη απόδοση ΦΠΑ.
  15. Ενίσχυση της διαφάνειας στη λειτουργία των επαγγελματικών φορέων, με τη δημοσίευση στην ιστοσελίδα τους ετήσιων οικονομικών στοιχείων, αμοιβών των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, ποσά των ισχυουσών εισφορών, επιβαλλόμενες κυρώσεις, αξιώσεις ή παράπονα, κανόνες σχετικά με το ασυμβίβαστο.
  16. Κατάργηση ελάχιστης αμοιβής για τους ενεργειακούς επιθεωρητές.
  17. Αποσύνδεση της φορολογίας, των ασφαλιστικών εισφορών και των καταβολών προς ενώσεις από τις δικηγορικές αμοιβές.
  18. Νόμος για τη μεταρρύθμιση του κώδικα περί δικηγόρων (μεταξύ άλλων θα αίρεται η υποχρεωτική παρουσία δικηγόρου για την υπογραφή πράξεων ενώπιον συμβολαιογράφου για μία σειρά νομικών συναλλαγών, καταργούνται οι διατάξεις που προβλέπουν το ελάχιστο ποσό που οφείλεται σε δικηγόρους που αμείβονται αποκλειστικά για υπηρεσίες που παρέχουν με έμμισθη εντολή).
  19. Κατάργηση μίας σειράς επιβαρύνσεων όπως η διάθεση της εισφοράς 0,15% υπέρ του Λογαριασμού Αρωγής Εξωτερικού Εμπορίου, η εισφορά 0,5% υπέρ του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, του Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, της Ακαδημίας Αθηνών, η διάθεση του μη ανταποδοτικού τέλους μέσω της ΔΕΗ υπέρ της εκτέλεσης εργασιών και η διάθεση του μη ανταποδοτικού τέλους επί της τιμής των καυσίμων υπέρ του Ταμείου Αμοιβαίας Κατανομής Χειριστών Αντλιών Πετρελαίου Υγρών Καυσίμων.
  20. Προεδρικά Διατάγματα για τις προϋποθέσεις έκδοσης άδειας τεχνικών βιομηχανίας, υδραυλικών, τεχνικών υγρών και αερίων καυσίμων, ψυκτικών και χειριστών μηχανημάτων στις κατασκευές και άδειας ηλεκτρολόγων.
  21. Παρεμβάσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ. Υιοθετούνται περαιτέρω μέτρα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η ενεργειακή συνιστώσα των επίσημων τιμολογίων για νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις αντανακλά, το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2013, τις τιμές χονδρικής αγοράς, με εξαίρεση τους ευπαθείς καταναλωτές.
  22. Δημοσίευση (έπρεπε να γίνει έως τον Ιούνιο) της 1ης φάσης απογραφής των κρατικών περιουσιακών στοιχείων.
  23. Μείωση του αριθμού των συμβάσεων του ΕΟΠΥΥ με ιδιώτες ιατρούς, έτσι ώστε να μειωθεί η αναλογία ιατρών-ασθενών κοντά στον, πολύ χαμηλότερο, μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Οι εκκρεμότητες του Σεπτεμβρίου
  1. Νέα «προσαρμογή» στις συντάξεις, «προστατεύοντας τους χαμηλοσυνταξιούχους, και τη βάση εισφορών κοινωνικής ασφάλισης για να επιτρέψει μια πλήρως χρηματοδοτούμενη μείωση των συντελεστών» (αθροιστικά 5% από την 1η Ιανουαρίου 2012). Η παρέμβαση είναι «διαρθρωτικό ορόσημο» για τη καταβολή της δόσης. Προβλέπει αναλογιστική μελέτη των πρώτου πυλώνα συνταξιοδοτικών ταμείων σε εταιρείες όπου οι εισφορές για τα ταμεία αυτά υπερβαίνουν τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα σε συγκρίσιμες επιχειρήσεις που καλύπτονται από το ΙΚΑ. Με βάση τη μελέτη αυτή, η Κυβέρνηση μειώνει τις κοινωνικές εισφορές για τις εταιρείες αυτές κατά δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο.
  2. Σχέδιο πλήρους αναδιάρθρωσης της είσπραξης των κοινωνικών εισφορών. Κοινοί έλεγχοι των φόρων και των κοινωνικών εισφορών για τους μεγάλους πληρωτές (ορόσημο δόσης).
  3. Νομοθεσία για την εξυγίανση της διαδικασίας που σχετίζεται με την υποβολή και την έγκριση συμπληρωματικών προϋπολογισμών.
  4. Η διαμόρφωση στο 9% του δείκτη βασικών πρωτοβάθμιων κεφαλαίων για όλες τις τράπεζες (core tier 1 capital ratio). Θα έπρεπε επίσης ήδη να έχουν αντλήσει κεφάλαια από την αγορά. Η παρέμβαση είναι και αυτή «διαρθρωτικό ορόσημο» για τη καταβολή της δόσης.
  5. Η αντιστοίχιση των εισφορών των δικηγόρων και των μηχανικών προς τις επαγγελματικές τους οργανώσεις με τις υπηρεσίες που παρέχονται από τις οργανώσεις αυτές. Οι εισφορές θα καταβάλλονται περιοδικά και δεν συνδέονται με τις τιμές που χρεώνονται από τα επαγγέλματα.
  6. Τροποποίηση στις «αδικαιολόγητες ή δυσανάλογες απαιτήσεις που περιορίζουν κάποιες δραστηριότητες σε παρόχους με συγκεκριμένα επαγγελματικά προσόντα, ξεκινώντας από τα βασικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα».
  7. Αλλαγές στη νομοθεσία προκειμένου αφενός να απλουστεύσει και να μειώσει τον απαιτούμενο χρόνο για τις πολεοδομικές διαδικασίες και αφετέρου να επικαιροποιήσει και να κωδικοποιήσει τη νομοθεσία για τα δάση, τις δασικές εκτάσεις και τα πάρκα.
  8. Εκτίμηση επιπτώσεων προκειμένου να αξιολογηθεί ο Ν. 3853/2010 σχετικά με την απλοποίηση των διαδικασιών σύστασης εταιριών όσον αφορά την εξοικονόμηση χρόνου και κόστους σύστασης επιχείρησης, και για να επαληθευτεί ότι βρίσκεται σε ισχύ η δευτερεύουσα νομοθεσία.
  9. Αναθεώρηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.
  10. «Κεντροποιημένες» συμβάσεις-πλαίσια αγορών για συχνά αγοραζόμενες προμήθειες ή υπηρεσίες.
  11. Σύστημα ηλεκτρονικών ιατρικών αρχείων για τους ασθενείς.
  12. Πιλοτική εφαρμογή ενός προγράμματος Κλειστών Ενοποιημένων Νοσηλείων. Θα περιλαμβάνουν την αναλυτική καταχώρηση για τα έξοδα του προσωπικού.

iefimerida.gr
 
κατασκευή & ανάπτυξη blogger Villa