Είναι πια κοινή διαπίστωση, το λένε και οι στατιστικές, ότι οι Ελληνες διαβάζουν ολοένα και λιγότερα βιβλία. Πρόσφατη έρευνα του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου έδειξε ότι ο μέσος όρος των ατόμων άνω των 15 ετών που διαβάζουν βιβλία μειώθηκε πέρυσι στα 5,6 βιβλία από 7 το 1999. Μπορεί να αλλάξει αυτό; Και πόσες θέσεις μπορεί να ανέβει η Ελλάδα από την
29η που κατέχει «στην κατανόηση κειμένου στον κατάλογο 67 χωρών του Διεθνούς Προγράμματος Αξιολόγησης Μαθητών (PISA);
Πενήντα έως εξήντα χιλιάδες βιβλία που θα προστεθούν στις σχολικές βιβλιοθήκες της χώρας, 3,1 εκατ. ευρώ μέσω του ΕΣΠΑ, 200 συγγραφείς και εικονογράφοι για 960 σχολεία, εκατοντάδες δάσκαλοι, διευθυντές και σχολικοί σύμβουλοι θα επιχειρήσουν στα επόμενα τρία χρόνια του Προγράμματος Φιλαναγνωσίας, να κάνουν τους μικρούς μαθητές να αγαπήσουν το βιβλίο. «Από τις μικρές και τρυφερές ηλικίες όπου τα προηγούμενα χρόνια είχε χαθεί το παιχνίδι της αγάπης για το βιβλίο.
Από εκεί βάζουμε και πάλι την ελπίδα», λέει στην «Καθημερινή» ο προϊστάμενος της Περιφερειακής Διεύθυνσης Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Θ. Καρτσιώτης. «Να δουν τα παιδιά με ενδιαφέρον τα βιβλία, να τα προσεγγίσουν σαν παιχνίδι, εκτός του αυστηρού πλαισίου του σχολείου», προσθέτει ο κ. Κ. Καστουλάρης, συντονιστής-εκπρόσωπος του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου.
Το πρόγραμμα «Καινοτόμες δράσεις ενίσχυσης της Φιλαναγνωσίας» εφαρμόζεται φέτος -μετά την περυσινή πιλοτική εφαρμογή του στην Α΄ και Β΄ Δημοτικού- σε όλα τα δημοτικά σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Σύστημα (960 ολοήμερα). Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, με την αρωγή του υπουργείου Παιδείας, προωθεί δράσεις ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας και την περασμένη εβδομάδα πραγματοποίησε στη Θεσσαλονίκη σεμινάρια στους εμπλεκόμενους σχολικούς συμβούλους και δασκάλους.
Στο επίκεντρο της νέας εκπαιδευτικής προσέγγισης ειδικά για τις μικρές ηλικίες, όπως εξήγησε η προϊσταμένη του τμήματος σχολικών συμβούλων της Περιφερειακής Διεύθυνσης Κ. Μακεδονίας κ. Ευαγγελία Ψυχογυιού, είναι η «παραμυθοσαλάτα» όπου οι μικροί μαθητές μαζί με τον δάσκαλο ανακατεύουν την ιστορία, παίζουν με το παραμύθι και τα πρόσωπά του, βγάζουν και βάζουν χαρακτήρες, αλλάζουν το τελικό νόημα. Η Κοκκινοσκουφίτσα δεν συναντά κατ’ ανάγκην τον Κακό Λύκο, ίσως στον δρόμο της να βρει τον Κοντορεβυθούλη ή στις μεγαλύτερες τάξεις ο Ιούλιος Βερν μπορεί να γίνει αφορμή για μια εξερεύνηση στο Διαδίκτυο.
Μία από τις δράσεις είναι και οι επισκέψεις συγγραφέων και εικονογράφων σε σχολεία που θα επιλέγονται από λίστα. Κάνοντας ένα βήμα πιο μπροστά, η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κ. Μακεδονίας δημιούργησε ξεχωριστό Γραφείο Φιλαναγνωσίας για τα 170 ολοήμερα της Περιφέρειας.